اشنایی با برنج قهوه ای

اشنایی با برنج قهوه ای:

برنج قهوه‌ ای نوعی غلات کامل تصفیه نشده است که فقط پوسته‌ی بیرونی آن گرفته شده است. در واقع دانه‌ی کامل برنج چندین لایه دارد که اگر فقط لایه‌ی بیرونی آن را جدا کنیم، آنچه به‌دست می‌آوریم برنج قهوه‌ ای نامیده می‌شود.

 این ماده‌ی خوراکی جزو غلات سبوس‌داری است که مواد مغذی خود را حفظ کرده، از برنج سفید خوش‌خوراک‌تر است و عطر و طعم بهتری هم دارد.

ا خواص برنج قهوه ای همین بس که عملکرد سیستم قلب و عروق، دستگاه گوارش، مغز و سیستم عصبی را بهبود می‌بخشد. این ماده‌ی غذایی با آنتی‌اکسیدان‌های قوی که دارد روی طیف وسیعی از بیماری‌ها مثل فشارخون بالا، کلسترول، استرس، افسردگی و ناراحتی‌های پوستی تأثیر مثبت دارد

مصرف مقدار قابل توجهی برنج قهوه‌ ای در رژیم غذایی ثابت می‌کند که این ماده‌ی غذایی حتی در مورد بیماری‌هایی مثل سرطان، چاقی، دیابت، اختلالات عصبی و بی‌خوابی نیز مؤثر است. این ماده‌ی مغذی خاصیت ضدافسردگی دارد، به سلامت استخوان‌ها کمک و سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند.


جوانه‌ی برنج قهوه‌ ای

جوانه‌ی برنج قهوه‌ ای یکی از فرآورده‌های محبوب این ماده‌ی خوراکی است که ارزش غذایی بالایی دارد و این ارزش غذایی ویژه را مدیون وجود گاما آمینوبوتیریک اسید یا گابا (GABA) است. برای تهیه‌ی جوانه‌ی برنج قهوه‌ ای می‌توانید مانند هر جوانه‌ی دیگری دانه‌های برنج را چند ساعتی در آب خیس‌ کنید تا جوانه بزند. این بهترین راه‌ حل ممکن برای به‌دست آوردن حداکثر مقدار گابا و بالاترین سطح پروتئین و آنزیم‌های خوب در برنج قهوه‌ ای است. یعنی اگر می‌خواهید بهترین بهره را از این برنج ببرید، جوانه‌اش را استفاده کنید.

روند جوانه زدن برنج منجر به افزایش قابل توجه عناصر ضروری مثل فرولیک اسید، لیزین، منیزیم، پتاسیم، ویتامین E، نیاسین، ویتامین B6، تیامین وفیبر در رژیم غذایی می‌شود. این مواد مغذی به جذب بهتر در جریان فرآیند هضم کمک می‌کنند و مانع ناراحتی‌های روده، التهاب و آلرژی می‌شوند. این جوانه را بدون آنکه ارزش غذایی آن از بین برود می‌توانید خشک و نگهداری کنید. این جوانه برای افزایش طول عمر مفید است.


چرا برنج قهوه‌ ای بخوریم؟

بسیاری از ما به این حقیقت که برنج قهوه‌ ای بهتر از برنج سفید است، آگاهیم؛ دلیل آن هم این است که برنج قهوه‌ ای کیفیت فوق‌العاده و مواد مغذی زیادی دارد. برنج قهوه‌ ای برخلاف برنج سفید، مراحل آماده‌سازی مرسوم را طی نمی‌کند به همین دلیل اجزای سالم و مغذی خود را حفظ کرده است؛ زیرا روند آماده‌سازی که برنج قهوه‌ ای را تبدیل به برنج سفید می‌کند، ارزش غذایی برنج را از بین می‌برد. انواع مختلفی از برنج‌های قهوه‌ ای با طعم‌های منحصر به فرد، ترکیبات معطر و غلظت‌های متفاوت اسیدهای چرب در بازار وجود دارد.


ارزش غذایی برنج قهوه‌ ای

برنج قهوه‌ ای یک ماده‌ی خوراکی سالم، سرشار از مواد معدنی ضروری مانند: منگنز، آهن، روی، فسفر، کلسیم، سلنیم، منیزیم و پتاسیم است و منبع غنی ویتامین B1 (تیامین)، ویتامین B2 (ریبوفلاوین)، ویتامین B3 (نیاسین)، ویتامین B6، فولیک اسید، ویتامین E (آلفا توکوفرول) و ویتامین K است.

برنج قهوه‌ ای منبع پروتئین است و مقدار مفیدی فیبر به رژیم غذایی شما اضافه می‌کند. این برنج اسیدهای چربی را که برای سلامتی حیاتی هستند نیز مهیا می‌کند.

برنج قهوه‌ای برخلاف برنج سفید روند آماده‌سازی برای سفید شدن را طی نکرده بنابراین اجزای سالم و مغذی خود را حفظ کرده است. این روند ارزش غذایی برنج را از بین می‌برد. انواع مختلفی از برنج‌های قهوه‌ای با طعم‌های منحصر به فرد، ترکیبات معطر و غلظت‌های متفاوت اسید‌های چرب در بازار وجود دارد. برنج قهوه‌ای یکی از منابع غنی پروتئین است و مقدار مفیدی فیبر به رژیم غذایی شما اضافه می‌کند. این برنج اسید‌های چربی را که برای سلامتی حیاتی هستند نیز مهیا می‌کند

از خواص برنج قهوه ای میتوان به این موارد اشاره کرد:

دیابت 

یکی از مشکلات افراد دیابتی منع خوردن برنج است، چون می‌دانند که خوردن زیاد برنج قند خونشان را بالا می‌برد. اما برنج قهوه‌ای به دلیل داشتن فیبر زیاد نه تنها قند خون را بالا نمی‌برد بلکه به کاهش قند خون نیز کمک می‌کند. نتایج مطالعه منتشر شده در مجله علوم غذایی و تغذیه آمریکا نشان داد که بیماران مبتلا به دیابت که برنج قهوه‌ای می‌خوردند در مقایسه با بیمارانی که برنج سفید مصرف می‌کردند، قند خون کمتری داشتند.

برنج قهوه‌ای سرشار از اسید فیتیک، فیبر و پلی‌فنول‌های ضروری است. روند آزادسازی قند در برنج قهوه‌ای به مراتب کندتر از برنج سفید صورت می‌گیرد و این امتیاز مهمی برای این برنج محسوب می‌شود. با مصرف ۵۰ گرم برنج قهوه‌ای در روز، می‌توان از خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ تا ۱۶ درصد دورتر شد.

کنترل وزن

مطالعات مختلف روی زنان مبتلا به اضافه وزن کره جنوبی نشان داد زنانی که در رژیم کاهش وزنشان از برنج قهوه‌ای استفاده کردند وزن بیشتری کم کرده بودند. برنج قهوه‌ای ابزار بسیار مناسبی برای کنترل وزن در افرادی است که مشکل چاقی دارند. مطالعاتی که در این زمینه انجام شده، نشان داده است مصرف غلات کامل مانند برنج قهوه‌ای اثرات مثبتی بر روی بدن دارد، چون موجب کاهش شاخص توده بدن و چربی آن می‌شود.


اختلالات عصبی

جوانه برنج قهوه‌ای در پیشگیری از عوارض مربوط به اعصاب مثل بیماری آلزایمر بسیار مفید است.. برنج قهوه‌ای برای عملکرد بهتر مغز و سیستم عصبی کاربرد دارد و به سوخت و ساز بدن در مغز سرعت می‌بخشد. دلیل آن‌هم حضور ویتامین B. و مواد معدنی ضروری مانند منگنز در این ماده خوراکی است.

از طرف دیگر منیزیم موجود در این برنج به ایجاد تعادل در فعالیت کلسیم برای تنظیم اعصاب و توده‌های عضلانی بدن کمک می‌کند و مانع افزایش ناگهانی کلسیم در سلول‌های عصبی و فعال شدن عصب‌ها می‌شود. ویتامین E. موجود در آن نیز نقش حیاتی در جلوگیری از بیماری‌های مختلف مغز دارد.


تنظیم فشارخون بدن

برنج قهوه‌ای یکی از منابع مهم منیزیم است. جالب است بدانید منیزیم نقش‌های مختلفی در بدن ما دارد. یکی از نقش‌های آن تنظیم فشارخون است. اگر مبتلا به افزایش فشار خون هستید از برنج قهوه‌ای در برنامه غذایی خود استفاده کنید.

بیماری قلبی و عروقی

برخلاف برنج سفید برنج قهوه‌ای سرشار از فیبر است، یکی از فواید فیبر در بدن ما کاهش کلسترول LDL یا همان کلسترول بد خون است. کاهش این عنصر در بدن ریسک بیماری قلبی و عروقی را کاهش می‌دهد. در این زمینه مطالعات زیادی انجام شده و بر طبق مقالات منتشر شده در مجله تغذیه آمریکا ریسک بیماری قلبی و عروقی، ریسک تشکیل لخته و سکته قلبی در زنانی که در هفته ۶ بار از برنج قهوه‌ای استفاده می‌کردند کمتر از زنانی بود که برنج قهوه‌ای نمی‌خوردند.

مصرف این نوع برنج به کاهش انسداد عروق در نتیجه تجمع چربی‌ها کمک می‌کند. این عمل در کاهش خطر ابتلا به اختلالات قلبی مانند فشارخون بالا و بیماری‌های عروقی مؤثر است.


دستگاه گوارشی

برنج قهوه‌ای به دلیل داشتن فیبر فراوان عاملی برای پیشگیری از یبوست و بهبود سلامت دستگاه گوارش به شمار می‌آید. چرا که یکی از نقش‌های فیبر در بدن تنظیم حرکات روده و کمک به گوارش است. فیبر موجود در برنج قهوه‌ای عملکرد روده‌ها را تنظیم می‌کند و به شما حس سیری می‌دهد و مانع از یبوست و کولیت روده می‌شود.

از طرف دیگر برنج قهوه‌ای ۸۸ درصد از نیاز ما را به منگنز تأمین می‌کند. یکی از نقش‌های مهم منگنز در بدن شرکت در متابولیسم چربی‌ها است. پوسته سبوس برنج قهوه‌ای از جذب اسید معده و رطوبتی که باعث ورم می‌شود جلوگیری می‌کند.


کلسترول خوب

برنج قهوه‌ای گزینه سالمی برای حفظ کلسترول خوب در برابر چربی‌ها است. مطالعات نشان می‌دهد که مصرف برنج قهوه‌ای به بهبود قابل توجه غلظت خون و کلسترول خوب (HDL) در افراد مبتلا به سوءمصرف الکل کمک می‌کند.

عصاره جوانه برنج قهوه‌ای در جلوگیری از افزایش تری گلیسیرید کبد به علت مصرف بیش از حد الکل مؤثر است.


افسردگی

جوانه‌ی برنج قهوه‌ای خاصیت ضدافسردگی دارد و به مبارزه با اختلالات اضطرابی کمک می‌کند. جوانه برنج قهوه‌ای حاوی اسید‌های آمینه ضروری مانند گلوتامین، گلیسیرین و گاباست. این عناصر در مهار و کاهش فعالیت انتقال‌دهنده‌های عصبی مؤثر هستند. 


 بی خوابی

برنج قهوه ای برای درمان بی‌خوابی نیز مفید است. این خوراکی منبع طبیعی ملاتونین یا همان هورمون خواب است و با تمدد اعصاب باعث افزایش کیفیت خواب می‌شود.


سرطان

برنج قهوه ای نقش مهمی را در پیشگیری از سرطان های مختلف مانند سرطان روده بزرگ،سرطان پستان و سرطان خون ایفا میکند.این تاثیرات مفید را میتوان به وجود انتی اکسیدان های قوی و فیبر بالا در این ماده ی غذایی نسبت داد.فیبر موجود در برنج قهوه ای توانایی این را دارد که به سموم مضر سرطان در بدن متصل شود، این امر مانع اتصال این سموم به دیواره روده بزرگ شده و باعث میشود توسط روده ها از بدن خارج شوند سبب جلوگیری یا کاهش سرعت توسعه سرطان میشود

سبوس برنج قهوه ای شامل فنل های ضروری مانند :تریسین،فرولیک اسید و کافئیک اسید است که در حال حاضر برنج سفید میزارن بسیار کمی از این عناصر دارد.تاثیرات این ترکیبات فنلی روی تکثیر سلول های سرطانی روده ی بزرگ و پستان با ارزش است.جوانه ی برنج قهوه ای اثر محرک و پیشگیرانه در روند اپوپتوز(خزان یاخته ای)دارد و در مهار تولید سلول های سرطانی در سرطان خون موثر است.


 سلامت استخوان‌ها


برنج قهوه ای به حفظ سلامت استخوان‌ها کمک می‌کند. این ماده سرشار از منیزیم است که همراه با کلسیم رشد ساختار فیزیکی استخوان‌ها را فراهم می‌کند. برنج قهوه ای غنی از منیزیم مانع از دمیلینه شدن (میلین یک نوع پروتئین است كه الیاف عصبی را می‌پوشاند و از آنها حفاظت می‌كند. بدون میلین، مغز و نخاع نمی‌توانند با سایر عصب‌هایی كه در بدن وجود دارد ارتباط برقرار كنند. ممكن است میلین ملتهب شود یا تخریب گردد. به این فرایند دمیلینه شدن می‌گویند) استخوان می‌شود و برای عارضه‌هایی مانند آرتریت و پوکی استخوان مفید است.

ارسال نظر